Organització de la política romana - Diferències amb l'actualitat [Jana Blanch]




Jana Blanch Riambau

A l'antiga Roma, l'organització política va ser diferent segons cada etapa de la història de la ciutat. Durant la Monarquia, lògicament el poder pertanyia al rei de manera absoluta. Ell era el cap de l'estat que duia a terme totes les funcions d'aquest: governava, feia justícia, dirigia l'exèrcit i presidia el senat i l’assemblea.
Durant la república, per tant d'evitar el poder d'una sola persona, es van elaborar unes institucions polítiques anomenades magistratures, càrrecs públics que dos o més magistrats ostentaven de manera gratuïta. Aquests eren persones que havien de complir uns requisits (majoria d'edat, dret de ciutadania, haver fet el servei militar) per poder dur a terme una carrera política abans de poder-se presentar al primer esglaó del càrrec de la magistratura, la qüestura. L'exercici de magistrat en funcions estava limitat temporalment: durava només un any i els magistrats no podien presentar-se a un càrrec ja exercit fins al cap de 5 anys. Els magistrats tenien igual autoritat, dret de vetar-se mútuament i dret a la inviolabilitat (no podien ser agredits per ningú). Les magistratures eren:
·        Qüestura: funció d'administració del tresor i els comptes públic, els impostos i direcció de l'arxiu.
·        Edilitat: funció de l'administració municipal.
·        Pretura: administraven la justícia, dins i fora de la ciutat.
·        Consolat: representaven la màxima autoritat civil i militar. Dirigien la vida política i substituïen al rei.
En l'etapa imperial el poder va retornar de nou a una sola persona, l'emperador. Aquest, igual que el rei en l'època monàrquica, posseïa un poder absolut i vitalici. El seu poder s'organitzava per mitjà de tres títols que li concedien: august, que era la representació del poder religiós; cèsar, del civil i emperador del militar.
Actualment queden molts vestigis de totes les formes de govern que hi va haver a l'antiga Roma, malgrat que d'una manera diferent. El poder del rei a l'actualitat, si agafem l'exemple d'Espanya com a país monàrquic, no és el mateix que a l'antiga Roma. Avui dia, el rei té una funció secundària perquè és qui dona el vistiplau en moltes decisions de l'Estat, però no en posseeix el poder.
En quant a les magistratures, encara queden vestigis d’elles a l’actualitat. En primer lloc, es segueixen anomenant qüestors a determinats membres del parlament europeu, encarregats dels assumptes financers i administratius, igual que a l’antiga Roma. L’edilitat correspondria a l’actual alcaldia d’un poble o ciutat; la pretura seria el ministre de justícia o d’afers exteriors, i els cònsols desenvoluparien la funció que actualment desenvolupa un president.
Si ens centrem en els punts positius i negatius de cada una de les formes de govern de l'Antiga Roma, veurem que la Monarquia i l'Imperi són similars en el sentit de que en ambdues el poder es concentrava en una sola persona i això facilitava positivament el fet de prendre decisions, ja que es feia de manera molt més ràpida i efectiva, malgrat que per altra part no es tenia en compte l'opinió del poble i a vegades aquestes decisions podien descontentar-lo.
En canvi, durant la República passa tot al contrari. És una forma de govern bona en el sentit de que té en compte l'opinió del poble per veure per qui volen ser representats, i a més a més el poder queda repartit d'una manera més equitativa entre les diferents magistratures que estaven compostes per més d'una persona. Però això porta a la dificultat a l'hora de prendre decisions, ja que el nombre de persones entre les que s'han de posar d'acord és major, i per tant el procés és més llarg i complicat.

Comentaris